Am primit acum o saptamana un mesaj pe e-mail. Initial m-am speriat pentru ca titlul era cam agresiv dar dupa ce l-am citit… ganduri nostalgice mi-au trecut prin cap, de pe atunci cand si eu credeam aceste lucruri! Tehnica pop imbolnaveste corzile vocale? Adevarat sau fals, mituri si nestiinta…
Iata mesajul primit!

„Atacul profesorilor de belcanto!”
Buna ziua, am avut o discutie cu o doamna profesoara de canto mai stricta din punctul acesta de vedere, spunandu-mi ca tehnica impostata de belcanto a fost dintotdeauna si este cea mai naturala si corecta tehnica pentru cantat, spunand ca cea de pop este foarte nesigura si nefireasca cantatului. Indiferent daca sustinem cu diafragma si sunetul iese natural, ea tot sustine ca e o tehnica nefireasca ce duce la pierderea vocii.
Va rog, lamuriti-ne si pe noi care-i diferenta dintre tehnica belcanto si cea de pop si de ce nu e riscanta cea de pop? Poate mai sunt si altii in situatia mea si ar fi pacat sa ramana cu intrebari.
Cu respect si stima,
Alexandru M

Raspunsul meu:

Buna Alexandru,
Iti multumesc pentru mesaj si te felicit ca esti pasionat si cauti raspunsuri la intrebarile tale.
O sa-mi permit ca intrebarea ta sa o transform in tema unui articol pentru blogul meu. E o intrebare de nota 10!
In primul rand orice profesor de canto ar trebui sa stie unde se afla corzile vocale! Raspunsul: „se afla in gat” nu este suficient! Asta este prima intrebare pe care o pun tuturor studentilor mei sau profesorilor care vin la interviu si care vor sa predea sau sa cante canto pop. 99% dintre ei NU stiu raspunsul! Este exact ca si cum un chirurg ar incepe operatia fara sa cunoasca anatomia corpului omenesc! Riscant nu?

Corzile vocale se afla la baza superioara a laringelui, mai exact si pe intelesul tuturor, aproape de baza inferioara a limbii si aproape de lueta (omulet). Corzile vocale nu sunt pozitionate in mijlocul gatului si nici in josul lui, ci foarte sus in gat!Scuze pentru limbajul neacademic dar vreau sa inteleaga toata lumea.

In al doilea rand orice profesor de canto trebuie sa stie cum functioneaza corzile vocale si cum se produce sunetul! Raspunsul este foarte simplu.

In momentul inspirarii aerului ele se deschid pentru ca aerul sa patrunda, apoi ele se inchid si cu ajutorul mucusului si vibratiilor lor se produce sunetul. Fie ca sunetul este vorbit sau cantat in voce de cap (falsetto), impostat, neimpostat, in voce de piept, in emisie nazala, in belt, pe un sunet grav sau pe un sunet acut, corzile vocale se inchid si se deschid. Emisiile vocale, fie din tehnica de belcanto, fie din tehnica din canto pop nu aduc nici o schimbare la nivelul functionarii corzilor vocale. Diferenta de inchidere a corzilor vocale este data doar de inaltimea sunetului (mai grav sau mai acut). Tehnica de producere a sunetelor, indiferent de emisia in care sunt ele produse, tine de musculatura aparatului fonator (a laringelui), a cartilagiilor, a valului palatin etc. Adica in functie de modul in care cantam (emisia) se folosesc alti muschi din aparatul fonator! De aceea si senzatiile pe care le avem in timpul cantatului sunt diferite de la o emisie la alta.
Daca in belcanto sau canto clasic se foloseste in proportie de 98% doar emisia de cap (falsetto) si tehnica impostatiei, in pop music folosim 4 tipuri de emisii plus una intermediara. Acestea sunt: head voice( vocea de cap sau falsetto pentru vocile barbatesti) la care vocea este trimisa in cutia de rezonanta a capului, chest voice sau vocea de piept, la care vocea este trimisa in cutia de rezonanta a toracelui(pieptului), nazal voice si belting voice (emisiile mixte) la care vocea este trimisa concomitent si in cutia de rezonanta a capului si in cea a pieptului. Problemele patologice de la nivelul corzilor vocale, fie ca vorbim de o simpla disfonie sau mai grav de noduli, nu apar din cauza schimbarilor de emisie din canto pop, ci din cauza proastei executii a emisiilor folosite. Mai exact, nestiinta folosirii musculaturii in timpul cantatului indiferent de emisia vocala, duce la imbolnavirea corzilor din cauza presiunii la care sunt supuse si din cauza proastei functionari a aparatului fonator! Adica fie ca esti cantaret de clasic sau de pop, jazz sau musical, daca in tehnica dobandita cu ajutorul unui antrenor de voci sau autodidact fiind nu reusesti sa executi corect emisiile in care canti…tot la foniatru ajungi mai devreme sau mai tarziu. Cunosc nenumarate cazuri de artisti lirici (canto clasic) cu probleme grave la nivelul corzilor vocale. Deci…chiar daca au cantat belcanto sau au studiat canto clasic, tot si-au imbolnavit corzile vocale din cauza folosirii deficitare a musculaturii folosite in emisia de cap! La celalalt pol cunosc nenumarati artisti de muzica usoara sau pop care canta de o viata in toate emisiile posibile si cu toate efectele vocale inclusiv distors si care nu au avut probleme din cauza cantatului.

In concluzie, nu eu am inventat sau descoperit aceste lucruri, eu doar am studiat, am citit si m-am documentat din tratate de tehnica vocala demult scrise de profesori de canto sau medici foniatri. Nu este teoria mea ca emisiile din canto pop NU te lasa fara voce, sunt certitudini demult descoperite si stiute.

Dragi profesori de canto clasic sau pop, pentru sanatatea vocala a studentilor sau elevilor dumneavoastra, cititi, studiati si invatati! Chiar daca ati terminat la Conservator canto clasic, nu este suficient pentru ca dumneavoastra sa predati canto pop!

Poate ca par increzuta si imi cer scuze pentru asta, dar eu sustin si cursuri de terapie vocala pentru artisti cu disfonie, schita de noduli sau noduli la nivelul corzilor din cauza proastei tehnici invatate in scolile de canto de stat sau private, din tara sau din Bucuresti si vreau sa va spun ca este foarte, foarte, foarte greu atat pentru mine ca profesor dar mai ales pentru artist sa reparam ceva stricat din nestiinta!!!

Comentarii Facebook