Tipologii de probleme vocale in canto pop

De multe ori probabil, te-ai întrebat: „Ce e in neregula cu vocea mea?” si tot probabil, ca nu ai știut raspunsul la intrebare. Redau mai jos diversele tipuri de defecte, neajunsuri, sau stadii de studiu in care se afla elevii, cu care venim in contact la prima evaluare:

Cântatul intr-o singura emisie vocala (interpretare monotona)
Nazalizare-defect vocal care duce in timp la îmbolnăvirea corzilor vocale (a se face distincție intre nazalizare care este un defect vocal si emisia nazala care este o poziție sau emisie ce trebuie obligatoriu folosita in pop music)
Vibrato larg (imposibilitatea laringelui de a se mișca mai rapid)
Vocale deformate (toate vocalele au aceiași deschidere spre vocala „Ă”)
Cântatul exclusiv in emisie metalică sau cântatul foarte tare (folosirea excesivă a rezonatorilor si emiterea sunetelor doar in poziții mixte)
Cântatul doar in emisii nonmetalice sau cântatul foarte încet (folosirea exclusiva a emisiilor nonmetalice si imposibilitatea executării si a îmbinării cu emisiile metalice: belt sau nazal)
Crearea unor automatisme (cântatul ultimei vocale din diftong sau vibrato pe prima vocala din diftong dar si pe ultima)
Lipsa efectelor pentru atac si final (maniera dreapta de cant, inexpresivă)
Frica de acut (din lipsa tehnicii vocale, vocea are un ambitus limitat in registrul acut)
Împingerea sunetelor in registrul grav sau acut (lipsa de tehnica face ca registrul grav sau acut sa fie limitat)
Absenta vibrato-ului (voce albă, inexpresivă, laringe inflexibil)
Voce prea vibrata (imposibilitatea interpretului de a-si putea controla miscarile laringelui)
Imposibilitatea execuției inflexiunilor vocale, ornamentații sau agilitati (laringe inflexibil)
Disfonia vocala, problema foniatrica patologica care are nevoie de diagnosticare, tratament si terapie vocala (imposibilitatea corzilor vocale sa isi îndeplinească intr-un mod corect funcția de producere a sunetului, apariția unui șuierat in vorbire si cântare sau neînchiderea corzilor vocale in emisiile de piept, nazal sau belt)
Tracul de scena (emoția excesivă ce nu poate fi controlată înaintea unei manifestări artistice)
Teama de penibil si absenta interpretării vocal-scenice (cântatul inexpresiv, fara mișcare scenica si emotie creativa)
Imposibilitatea schimbării emisiilor in timpul cantatului (imposibilitatea alternarii emisiilor vocale sau mișcări musculare ce nu au devenit automatisme din lipsa de studiu)
Execuția precară a emisiilor vocale si apariția durerilor si a disconfortului la nivelul tractului vocal (lipsa de tehnica si lipsa mișcărilor musculare automate de la nivelul tractului vocal)
Dictie precară in limba engleza
Dictie precară in limba romană
Respiratie deficitara si lipsa de dozare a aerului in timpul cantatului si lipsa de susținere a diafragmei (respiratie toracică, lipsa studiului exercițiilor de respiratie inter-costo-diafragmatica)
Afonie (necorelarea creierului cu urechea si corzile vocale)
Miscarile musculare la nivelul fetei tensionate si repercutarea lor la nivelul musculaturii aparatului fonator (neajunsuri de tehnica vocala sau „cântatul din gât”- fortarea musculaturii pentru ca sunetele sa iasă)
Cântatul inexpresiv stilistic vocal si scenic
Lipsa stilului vocal (interpretare fara o amprenta personală sau mai potrivită ar fi expresia:”voce comuna”)
Abordarea unui repertoriu care nu se incadreaza in registrul vocal
Pozitii anormale ale capului ex. capul pe spate din dorința de a canta sunete înalte
Maniera clasica de cant, datorata unui repertoriu care nu mai este actual dar si din lipsa de informație legată strict de execuția unei tehnici de cânt moderne
Poziția de distinct twang a gâtului indiferent de registrul in care se canta si imposibilitatea de a crea diversitate din cauza instalării acestui automatism
Deschiderea gurii excesiv de mult indiferent de registrul in care se canta

Ca si profesor de canto realizezi la fiecare curs, ca fiecare student este unic in felul sau!
Cu defecte sau calități vocale, cu caractere diferite, cu nativ mai mult sau mai puțin, concluzia este ca Vocea umană este o amprenta si deci ea este unica! Cum reușim sa putem evalua o voce, cum ii punem „diagnostic” si ce „tratament” începem sa aplicam de la prima lecție de canto, depinde de măiestria fiecărui Vocal Coach in parte. Este foarte important sa identifici de la bun inceput calitatile vocii, defectele ei, si bineinteles stadiul la care se afla cursantul: începător, mediu, avansat sau master, ca sa poti proiecta o schema sau o diagrama ce trebuie întotdeauna sa aiba o traiectorie ascendenta in privința Vocii pentru care o gândești.

Comentarii Facebook