Asa cum scriam in articolul anterior vocea umană are doua cutii de rezonanta: capul si toracele (pieptul). Astăzi vom vorbi despre emisia de piept, ultima dintre cele patru emisii vocale.

Emisia de piept sau chest voice este emisia de baza in canto pop, deoarece după cum am văzut in celelalte articole despre emisii este cea care sta la baza celorlalte doua emisii mixte: nasal si belt. Cutia de rezonanta este bineînțeles pieptul care spre deosebire de cap nu are posibilitatea de a rezona foarte tare deci sunetul nu poate fi emis la o intensitate mare. De aici si nevoia de amplificare in canto pop. Aceasta emisie este semimetalica deci sunetul produs in rezonanta toracelui nu se aude foarte tare. Senzația care trebuie resimțită este cea de vibratie a pieptului si de sunet închis sau tinut. Nu exista limita de ambitus dar desigur cu cat mergem mai mult in zona acutului dificultatea execuției este mai mare si natural se transforma spre acut intr-o emisie mixtă cuplandu-se cu rezonatorii capului.

Pentru fixarea emisiei de piept este nevoie de mult exercitiu in registrele grav si mediu pentru a ne obișnui cu senzatiile emisiei de piept. Singura precauție in chest voice este sa nu încercați sa adăugați aer in aceasta emisie. Aerul ca efect vocal poate fi adăugat doar in head voice! Dacă simțiți un șuierat in celelalte emisii inseamna ca închiderea corzilor nu se face complet si poate fi un semn de îmbolnăvire a corzilor vocale!

De ce este important sa executam aceasta emisie corect si sa înțelegem exact senzatiile pe care trebuie sa le avem in timpul cantatului? Pentru ca este o emisie foarte ușor de mixat si dintr-o emisie semimetalica asa cum este chest voice o putem transforma ușor intr-o emisie metalică (nazal si belt).

Caz: in activitatea mea de pedagog am întâlnit tot felul de probleme legate de executarea emisiilor intr-o maniera sănătoasa si corecta, insa cea mai acută si gravă problema deriva din neexecutarea corecta a emisiei de piept. Mai concret sunt doua categorii de voci: cele care canta prea tare si cele care canta prea încet!

Cel mai dificil de corectat sunt vocile pe care trebuie sa le educi sa cânte dintr-o emisie nazala intr-o emisie de piept pentru ca auzul interior al artistilor s-a format sa audă permanent o voce puternica si nu înțeleg de ce eu le cer sa schimbe din cand in cand emisia si sa treacă in piept. Explicația este simpla: cântatul intr-o singura emisie si mai ales una metalică este foarte monoton, lipsit de culoare si de multe ori ascultătorul are impresia ca asculta o voce „țipată”! Dificultatea educării vocilor nazale sa emită corect in piept deriva si din faptul ca miscarile aparatului fonator in timpul nazalului sunt dramatic diferite de cele din chest voice si din cauza faptului ca s-au obișnuit sa se miște in acest fel si au devenit automatisme le este foarte greu sa schimbe emisia din cea nazala in cea de piept. Artisti care folosesc foarte mult schimbările de emisie si preponderent vocea de piept: Adèle, Withney Houston, Mr. Probs, Sam Smith, John Legend, etc.

Comentarii Facebook