După Respiratie si fixarea emisiilor, următorul capitol important al tehnicii vocale il reprezintă subiectul efectelor vocale.
Ce sunt efectele vocale?

In general sunt particularități ale unei voci, elemente de înfrumusețare a frazei cântate sau zgomote produse in diferite niveluri ale tractului vocal, pe care le putem îmbina cu sunetele cântate in diverse emisii, rezultând o fraza muzicală interesantă si plină de culoare. Practic efectele la o voce sunt exact ca si decorațiunile dintr-o casa! Sunt voci cu o amprenta personală atât de puternica si asta doar datorita adăugării unor efecte frumos îmbinate care dau o nota personală interpretării.

Înainte de a înșirui si de a explica fiecare efect vocal, este important de știut ca ele se executa doar intr- o maniera comoda pentru tractul vocal. In cazul in care simțiți orice iritare sau senzație de sugrumare in cazul ridicării laringelui si in general orice durere la nivelul gâtului sunt semne ale unei execuții incorecte si este bine sa va opriți sau sa cereți sfatul unui Vocal Coach.

1. Vibrato
Este cel mai comun si folosit efect vocal. Exista doua tipuri de vibrato:
-vibrato laringian care se executa cu ajutorul laringelui.
-hammer vibrato care se executa cu ajutorul corzilor vocale.

Cel mai folosit este vibrato laringian. Sunt voci care au un vibrato larg, alții care il au foarte mărunt. Vibrato poate fi corectat doar prin conștientizarea miscarii laringelui (sus-jos), comandând laringelui sa se miște mai repede sau mai încet in funcție de cum dorim sa fie vibrato: mai larg sau mai mărunt.
Hammer vibrato se executa prin apropierea foarte rapida a corzilor vocale. Este destul de greu de executat si in general nativii cu acest gen de vibrato il folosesc. Puteți încerca hammer vibrato imitând o oaie ( beeee ). Voci care il folosesc: LP, Labrint, Jessie J, Sia, solistul trupei Bee Gees.

2. Vocal fry sau creack, fry falloffs, vocal fry compresion sau creacking
Este un zgomot produs prin închiderea si deschiderea corzilor vocale intr-o succesiune rapida ca un mârâit. Sunt efecte ce se folosesc in atacul sunetului dar si la finalul lui in cazul vocal fry sau creack dar si in mijlocul frazei vocale asa cum este vocal fry compresion sau creacking, acestea sunând ca un „distors” foarte fin, dar nu este distors!!! De obicei aceste efecte se folosesc atunci cand cântam in nuanțe mici(piano) si transmit o stare de emotie. Ele pot fi folosite in general in emisiile head si chest.
Vocal fry sau creack este un efect la moda acum folosit foarte mult de artisti precum Sia, Jessie J, Christina Aguilera, Sam Smith, Adele, Labrinth, etc.

3. Grace notes, slaches notes, down slash, up slash
Sunt efecte ce se folosesc in atacarea sunetului sau la finalul cuvântului.
Sunt asa numitele note luate pe dedesubt sau apogiaturi scurte in termeni muzicali. In muzica pop sau canto muzica ușoară, atacul sunetului de obicei nu este drept ca in canto clasic. Down slash sau grace notes sau slaches notes este varianta cea mai folosită in atac.
Up slash este un efect care se folosește atât la atac de sunet cat si la finalul lui si suna ca un chiot sau oftat. Practic este o desprindere din vocea de piept si trimis sunetul in voce de cap. Artisti care folosesc acest efect: Miley Cyrus, James Arthur, Sam Smith, Michael Jackson, etc.

4. Break vocal
Un efect deasemenea la moda, break vocal condiționat este un artificiu pentru atac si execuția lui se face prin ruperea vocii controlată. Adica atacul se face in voce de cap cu o trecere brusca in voce de piept pe un interval de cvartă mărita. Artisti care folosesc break vocal: Miley Cyrus, Adèle, Sam Smith, Christina Aguilera, John Legend, Bruno Mars, Michael Jackson, etc.

5. Atacul de glota
Este un atac al sunetului foarte des folosit si suna ca un accent pus pe primul sunet.
Glota situată deasupra corzilor vocale, prin folosirea ei, presează corzile vocale si le inchide perfect, creându-se un pocnet la nivelul lor. Pentru a exersa atacul de glota puteți rosti separat de doua ori vocala „o”, ca si cum v-ați mira cand descoperiți ceva interesant: o-o!

6. Distorsion (distors)
Distorsul se executa cu ajutorul epiglotei, iar poziția gâtului trebuie sa fie aceeași ca la emisia nazala ( twang ). Se aude ca o raguseala pe un sunet cantat cu agresivitate.
Acest efect se folosește foarte mult in muzica rock dar si in muzica pop.
Este nevoie de multa implicare emoțională pentru execuția acestui efect sau nervozitate si uneori chiar si o încordare a corpului.

Pe lângă efectul distors, in muzica rock se mai folosesc si alte cateva efecte vocale cum ar fi: rattle, growl, grunt, screams.

7. Ornamentațiile, agilitatile, sau improvizațiile sunt deasemenea cuprinse in capitolul efectelor vocale
Improvizațiile agile sunt o succesiune de sunete executate intr-o maniera foarte lejera in toate emisiile existente si cu o rapiditate foarte mare. Practic laringele trebuie sa aiba o mișcare foarte mobila in executarea agilitatilor. Studiul ornamentațiilor este extrem de important sa se faca pe o durata lunga de timp, necesitând multa răbdare, iar execuția lor trebuie sa fie facuta cu o mare acuratețe intonationala. Deasemenea studiul agilitatilor ajuta foarte mult la educarea mișcărilor laringelui, la inceput controlate, mai tarziu ele devenind automate. Efectele vocale executate intr-un mod armonios pe o tehnica a emisiilor implementa corect ajuta interpretul si ii conturează un stil propriu vocal. Vocea fara efecte este o voce albă, fara personalitate, deci este obligatorie folosirea si studierea lor pentru un stil vocal cu personalitate.

Comentarii Facebook