Emisia nazala este una dintre cele patru emisii cântate sau vorbite.
Este o emisie folosită in toate genurile muzicale vocale.
Este rău sa cântam in emisia nazala? Este obligatoriu sa cântam si in emisia nazala!
Nazalizarea insa este un defect vocal!
Nazalizarea este este cel mai întâlnit defect vocal si unul dintre cele mai dificile de corectat.
Intr-un articol anterior va enumeram toate cele patru emisii vocale sau moduri.
Aceste emisii sau moduri vocale sunt total distincte, cu sonorități, caractere, culori si ambitusuri diferite. Fiecare in parte se executa altfel, iar din punct de vedere anatomic, musculatura aparatului fonator funcționează pentru fiecare emisie vocala diferit.

Cele patru emisii sau moduri vocale sunt:
1. Vocea de cap- head voice
2. Vocea de piept – chest voice
3. Vocea nazala- nazal voice
4. Vocea strigată/țipată- belt voice

Am ales sa va scriu azi despre emisia nazala pentru ca foarte multi considera ca aceasta emisie este un defect vocal. Emisia vocala nazala bine executata este o emisie extrem de importanta in canto, nazalizarea excesivă, necontrolata si prost executata insa, este un defect vocal major!
Din punct de vedere anatomic in emisia nazala, schimbările din interiorul laringelui sunt majore, mai exact aritenoidele(cartilagiile) împing membranele tractului, formându-se o pâlnie, palatul moale se ridica la limita superioară, iar sunetul se instalează in spatele nasului si se lovește in mare parte de rezonatori din acest motiv sunetul fiind amplificat.
Din acest motiv caracterul emisiei nazale este puternic, metalic, adica intensitatea sunetului este foarte mare, in comparație cu emisia de cap sau de piept.
Senzația care trebuie simțită este de ridicare a palatului moale(omuleț), vibratie in spatele nasului(presiune) si vibratie in zona capului( ușoară amețeala ).
Percepția sunetului in emisia nazala este foarte zgomotoasă deoarece se folosesc doua cutii de rezonanta: torace(piept) si cap.
Emisia nazala este o emisie mixta(combinata) si întâlnirea sunetului cu rezonatorii face ca el sa devină foarte metalic(tare, ascuțit).
Pentru o sonoritate si perceptie mai buna a emisiei nazale încercați sa imitați o pisica(miau), o rata(mac mac) sau un scâncet de bebelus (ue).
In timp ce încercați sa executati onomatopeele de mai sus, încercați sa va gândiți la senzatiile pe care le aveți atunci cand exersați emisia nazala. Obișnuiți-va cu senzația emisiei si conștientizați pe cat se poate miscarile anatomice!
Artisti care canta preponderent in emisia nazala: Duffy, Sia, Celine Dion, Vaya Con Dios, Andra, Paloma Faith,etc.
Acum sa revenim la nazalizare, care este, cum spuneam un defect vocal. Este o emisie defectuoasa, ceva intre vocea de piept si vocea nazala. Cântatul este chinuit pentru ca nu are o cutie de rezonanta bine determinata unde sunetul sa se dezvolte in intensitate si ascultătorul are senzația de interpretare scremuta, chinuita, adeseori sub ton. Foarte important in depistarea nazalizarii este ca vocalele nu au sonoritatea obișnuita, ele fiind distorsionate din cauza pozitiei greșite.
După perioade lungi de emisie defectuoasa cântărețul se întreaba de ce vocea nu suna, de ce obosesc corzile vocale si in general de ce cântatul este un chin?
Pericolul cel mai mare este ca intr-o perioada mai mare sau mai mica de timp intervine suprasolicitarea corzilor vocale si implicit îmbolnăvirea lor.
In concluzie, indiferent în ce emisie alegem sa cântam ( ideal ar fi sa le combinam pe toate pentru mai multa culoare vocala ) important este ca cele patru emisii sa fie executate corect!
Caz: am o artista care are un pic peste 20 de ani si care a venit la clasa mea exact cu aceasta problema. Mi-a prezentat o înregistrare live a unei piese, cântate intr-un studio radio ( ea fiind deja o artista foarte cunoscuta) care suna nu tocmai bine. Pe un fond emoțional era foarte greu sa mențină tonul si după câteva piese obosea din cauza nazalizarii. Vocea era destul de crispată si pentru cunoscători cu o emisie defectuoasa (nazalizata). Glasul ei este foarte frumos cu un ambitus mare, dar se plângea ca nu poate susține notele înalte tot timpul, mai ales după câteva piese cântate in concert. Am diagnosticat problema ei si o perioada am încercat sa corectam si sa învățam cele patru emisii. După o luna de zile a venit cu o alta înregistrare si deja problemele de intonație nu mai existau, iar pasajele in acut erau executate cu precizie si foarte bine susținute.
Concluzie: orice defect vocal poate fi corectat intr-o perioada mai scurta sau mai lunga de timp. Important este ca el sa fie descoperit, conștientizat si corectat!

Pentru orice întrebare va stau la dispoziție pe site-ul nostru cursuri-canto.ro sau la madalina@artmusic.ro

Comentarii Facebook