Profesorul de canto – psihoterapeutul perfect!

Profesorul de canto - psihoterapeutul perfect!

Într-o zi am fost contactată de un psihoterapeut care mi-a spus că dorește să implementeze la clinica dumneaei o evaluare psihologică prin simpla ascultare a vocii pacientului și m-a întrebat dacă aș putea să o consiliez sau să mă implic în proiect.

Mi-a povestit că în perioada în care și-a făcut masterul la o Universitate din Londra, la un moment dat a fost evaluată psihologic de o cântăreață de operă, care a rugat-o să citească ceva în limba ei nativă, deși cântăreața de opera nu auzise niciodată limba română!

A căutat în grabă un text din agenda dumneaei, a dat peste o rețetă de papanași, a citit ingredientele și modul de preparare al papanașilor cu brânză și cam în asta a constat interviul.
A fost foarte uimită când a primit evaluarea cântăreței de operă, spunând că a fost analizată cu cea mai mare acuratețe făcută vreodată de către un „specialist”. Inflexiunile vocii, emisia, tempoul, siguranța sau nesiguranța interpretării textului, au făcut ca evaluatorul să analizeze perfect „pacientul” din punct de vedere psihologic.

Evaluarea studenților

După acest episod mi-am făcut o analiză a evaluărilor pe care le fac în cadrul Școlii de Canto Art Music și mi-am dat seama că o parte importată a procesului de testare este în primul rând interviul pe care îl iau fiecărui student care dorește să urmeze cursurile școlii. De la prezentarea numelui, a vârstei, a activităților, dar mai ales a obiectivelor pe care le are încep să evaluez artistul în devenire.

De multe ori sunt uimită când anticipez răspunsuri sau reacții ale lor sau că știu lucruri despre ei pe care nu mi le-au spus vreodată. De asemenea de cele mai multe ori din vocea vorbită îmi fac o idee despre vocea cântată și știu ce urmează să aud. Odată înscriși la școală noastră, cei mai mulți intră intr-o lume total diferită și întâlnesc oameni deschiși la problemele lor de orice natură. Profesorii devin parte din familia lor și ei devin parte din familia noastră. Se creează relații de prietenie între colegi, iar școala devine pentru mulți dintre ei cea de-a doua casă. Să nu vă închipuiți că totul este numai lapte și miere pentru că…

Lucrul cu studenții

Urmează ora de canto! Singura condiție pe care o pun cursanților mei este să studieze. Asta le transmit de la primul curs și îi rog ca, în cazul în care au avut un motiv întemeiat și nu au reușit să își învețe piesa, să mă anunțe de la începutul orei.
Am elevi pe care nu-i întreb niciodată dacă au studiat și nici nu le spun vreodată să studieze pentru că ei întotdeauna vin pregătiți la lecția de canto.

Alții însă… Deși foaaaarte talentați nu au o disponibilitate prea mare pentru studiu.

Aici încep problemele…

Probleme

Prima dată eu primesc promisiunea că nu se va mai repeta, următoarea oră vin studiați, cealaltă oră lipsesc, apoi din nou vin nestudiați. Amenințarea că îi dau afară de la clasa mea sau din școală în general ține, deci o folosesc, dar din păcate la unii ține vreo două săptămâni, perioadă după care de asemenea vin nepregătiți la oră. Îi dau afară din sală folosind emisia de belt voice 😀 și bineînțeles eu cred că ei nu se vor mai întoarce… dar se întorc la următoarea oră foarte bine pregătiți, dar cu emoții mari. Și tot așa o luăm de la capăt!

Unii la un moment dat își întră în ritm și înțeleg că nu se poate face performanță fără studiu, alții nu înțeleg niciodată și abandonează pe parcurs, pentru că își dau seama că nu pot ține ritmul. Sigur că avem discuții interminabile despre ce-i oprește să nu se antreneze suficient și aici începe terapia… Eu aflu despre problemele lor, țin legătura de multe ori cu părinții în cazul minorilor și încercăm să găsim soluții împreună pentru problemele copilului. Încerc să le dau exemple, să îi motivez, să le explic cât de mult talent au și cât de departe pot ajunge și apoi încerc să-i conving că fără implicarea lor munca mea este în zadar.

Concursuri și concerte

Cea mai complicată perioada este cea dinaintea unei competiții importante sau a unui eveniment artistic la care trebuie să participe. După ce repertoriul este pus la punct începe pregătirea psihologică pentru succes sau pentru eșec… Și e greu… Lacrimi, frustrări, temeri, toate ies la suprafață înaintea unui eveniment important din viața unui cântăreț. Le alungăm temerile, le ștergem lacrimile, pompăm încredere și noi profesorii trecem la următoarea oră, la următorul subiect!

Artiștii – firi complicate

Artiștii sunt firi complicate… Fiecare este diferit ca și vocea sau talentul pe care le deține. Dacă ești părinte sau prieten de artist trebuie să te educi să trăiești cu el pentru că este altfel! Artiștii au niște trăiri intense, sunt oameni cu multă personalitate dar sunt extrem de sensibili și vulnerabili.
Un Vocal Coach trebuie să aibă maturitatea și tactul necesare pentru a înțelege artistul și povestea lui. Din experiența mea de pedagog pot să vă spun că nici o poveste nu seamănă cu cealaltă și o neînțelegere a problemelor psihologice ale artistului poate duce la nerezolvarea unor probleme profesionale sau, mai pe înțelesul tuturor, la neaducerea unei voci la capacitatea ei maximă.

Artistul trebuie convins că problemele personale, frustrarea sau inhibiția duc la limitarea capacităților creative și vocale și în general aceste probleme ar trebui rezolvate pentru ca el să se poată exprima artistic.

Rolul unui Vocal Coach este de a depista aceste probleme și a ajuta în corectarea lor, de a încuraja artistul și a-l sfătui chiar dacă este obligatoriu să empatizezi cu el sau să te implici emoțional atât cât este necesar pentru ca el să depășească aceste obstacole. Profesorul de canto nu este un prestator de servicii în urma cărora este remunerat, ci omul care modelează voci și caractere puternice!

Articole pe categorii

Ultimele articole

Share: