Intr-o zi am fost contactata de un psihoterapeut care mi-a spus ca doreste sa implementeze la clinica dumneaei o evaluare psihologica prin simpla ascultare a vocii pacientului si m-a intrebat daca as putea sa o consiliez sau sa ma implic in proiect.
Mi-a povestit ca in perioada in care si-a facut masterul la o Universitate din Londra, la un moment dat a fost evaluata psihologic de o cantareata de opera, care a rugat-o sa citeasca ceva in limba ei nativa, desi cantareata de opera nu auzise niciodata limba romana!
A cautat in graba un text din agenda dumneaei, a dat peste o reteta de papanasi, a citit ingredientele si modul de preparare al papanasilor cu branza si cam in asta a constat interviul.
A fost foarte uimita cand a primit evaluarea cantaretei de opera, spunand ca a fost analiza cu cea mai mare acuratete facuta vreodata de catre un „specialist”. Inflexiunile vocii, emisia, tempoul, siguranta sau nesiguranta interpretarii textului, au facut ca evaluatorul sa analizeze perfect „pacientul” din punct de vedere psihologic.

Dupa acest episod mi-am facut o analiza a evaluarilor pe care le fac in cadrul Scolii de Canto Art Music si mi-am dat seama ca o parte importata a procesului de testare este in primul rand interviul pe care il fac fiecarui student care doreste sa urmeze cursurile scolii. De la prezentarea numelui, a varstei, a activitatilor, dar mai ales a obiectivelor pe care le are incep sa evaluez artistul in devenire.
De multe ori sunt uimita cand anticipez raspunsuri sau reactii ale lor sau ca stiu lucruri despre ei pe care nu mi le-au spus vreodata. Deasemenea de cele mai multe ori din vocea vorbita imi fac o idee despre vocea cantata si stiu ce urmeaza sa aud. Odata inscrisi la scoala noastra cei mai multi intra intra intr-o lume total diferita si intalnesc oameni deschisi la problemele lor de orice natura. Profesorii devin parte din familia lor si ei devin parte din familia noastra. Se creeaza relatii de prietenie intre colegi iar scoala devine pentru multi dintre ei cea de-a doua casa. Sa nu va inchipuiti ca totul este numai lapte si miere pentru ca…

Urmeaza ora de canto! Singura conditie pe care o pun cursantilor mei este sa studieze. Asta le transmit de la primul curs si ii rog ca in cazul in care au avut un motiv intemeiat si nu au reusit sa isi invete piesa sa ma anunte de la inceputul orei.
Am elevi pe care nu-i intreb niciodata daca au studiat si nici nu le spun vreodata sa studieze pentru ca ei intotdeauna vin pregatiti la lectia de canto.

Altii insa… Desi foaaaarte talentati nu au o disponibilitate prea mare pentru studiu.

Aici incep problemele…

Prima data eu primesc promisiunea ca nu se va mai repeta, urmatoarea ora vin studiati, cealalta ora lipsesc, apoi din nou vin nestudiati. Amenintarea ca ii dau afara de la clasa mea sau din scoala in general tine deci o folosesc, dar din pacate la unii tine vreo doua saptamani, perioada dupa care deasemenea vin nepregatiti la ora. Ii dau afara din sala folosind emisia de belt voice 😀si bineinteles eu cred ca ei nu se vor mai intoarce…dar se intorc la urmatoarea ora foarte bine pregatiti dar cu emotii mari. Si tot asa o luam de la capat! Unii la un moment dat isi intra in ritm si inteleg ca nu se poate face performanta fara studiu, altii nu inteleg niciodata si abandoneaza pe parcurs pentru ca isi dau seama ca nu pot tine ritmul. Sigur ca avem discutii interminabile despre ce-i opreste sa nu se antreneze suficient si aici incepe terapia… Eu aflu despre problemele lor, tin legatura de multe ori cu parintii in cazul minorilor si incercam sa gasim solutii impreuna pentru problemele copilului. Incerc sa le dau exemple, sa ii motivez, sa le explic cat de mult talent au si cat de departe pot ajunge si apoi incerc sa-i conving ca fara implicarea lor munca mea este in zadar.

Cea mai complicata perioada este cea dinaintea unei competitii importante sau a unui eveniment artistic la care trebuie sa participe. Dupa ce repertoriul este pus la punct incepe pregatirea psihologica pentru succes sau pentru esec… Si e greu… Lacrimi, frustrari, temeri, toate ies la suprafata inaintea unui eveniment important din viata unui cantaret. Le stergem temerile, le stergem lacrimile, pompam incredere si noi profesorii trecem la urmatoarea ora, la urmatorul subiect!

Artistii sunt specii complicate… Fiecare este diferit ca si vocea sau talentul pe care le detine. Daca esti parinte sau prieten de artist trebuie sa te educi sa traiesti cu el pentru ca este altfel! Artistii au niste trairi intense, sunt oameni cu multa personalitate dar sunt extrem de sensibili si vulnerabili.
Un Vocal Coach trebuie sa aiba maturitatea si tactul, necesare pentru a intelege artistul si povestea lui. Din experienta mea de pedagog pot sa va spun ca nici o poveste nu seamana cu cealalta si o neantelegere a problemelor psihologice ale artistului poate duce la nerezolvarea unor probleme profesionale sau mai pe intelesul tuturor la neaducerea unei voci la capacitatea ei maxima.

Artistul trebuie convins ca problemele personale, frustrarea sau inhibitia duc la limitarea capacitatilor creative si vocale si in general aceste probleme ar trebui rezolvate pentru ca el sa se poata exprima artistic.

Rolul unui Vocal Coach este de a depista aceste probleme si a ajuta in corectarea lor, de a incuraja artistul si a-l sfatui chiar daca este obligatoriu sa empatizezi cu el sau sa te implici emotional atat cat este necesar pentru ca el sa depaseasca aceste obstacole. Profesorul de canto nu este un prestator de servicii in urma carora este remunerat ci omul care modeleaza voci si caractere puternice!

Comentarii Facebook