Este prima informatie pe care elevul o primeste la ora de canto.

As vrea sa condensez articolul despre respiratie cat mai mult pentru ca este destul de vast subiectul si destul de…vast!
In Canto clasic respiratia corecta este esentiala pt. ca frazele muzicale dintr-o arie sunt lungi si pauzele de respiratie sunt destul de rare…

In canto pop tu faci regulile si de multe ori poti fura niste guri de aer insa e foarte bine sa respiri corect pentru o fraza bine sustinuta!

Stiai ca femeile respira diferit de barbati?

Barbatii respira intercostodiafragmatic iar femeile respira toracic.

De ce respiram diferit si „gresit”?

Pentru ca femeia a fost creata sa creeze la randul ei si pentru ca sa nu afecteze copilul din pantece, Dumnezeu a obligat-o sa respire altfel decat barbatii!
Adica in respiratia intercostodiafragmatica, diafragma se deplaseaza in jos si apasa zona abdominala care la randul ei apasa sarcina. In respiratia toracica, diafragma nu se deplaseaza si deci nu deranjeaza bebelusul din pantecele mamei!
Exista desigur mai multe tipuri de respiratie: toracica, intercostala, abdominala, dar cea mai folosita este intercostodiafragmatica sau respiratia totala.
Am cunoscut un bariton coreean care respira abdominal si avea cea mai lunga fraza pe care am auzit-o vreodata, insa pentru ca abdomenul lui se dilata excesiv de mult, mi s-a parut destul de inestetica aceasta varianta.
Si barbatii au totusi nevoie de exercitii de respiratie pentru marirea volumului de aer inspirat.

Cateva trucuri pentru constientizarea respiratiei totale:
– te intinzi pe spate si respiri gandindu-te sa trimiti aerul in zona intercostala, abdominala sau a plamanilor. In mod natural, spatele trebuie sa atinga podeaua.
– priveste-te in oglinda si incearca in timpul respiratiei sa nu umfli toracele, sa nu ridici umerii si incearca sa directionezi tot aerul inspirat in zona abdominala sau costala, a plamanilor.
– trebuie sa simti cum te umfli in zona abdominala si a plamanilor ca un burduf de acordeon.

Diafragma desparte zona toracica de cea abdominala. Este un muschi care trebuie antrenat pentru o buna sustinere a sunetului. Are un rol foarte important in atacarea sunetului si mentinerea lui ferma.

Cum constientizam locul diafragmei?
– mirosim in reprize o floare ( o respiratie foarte scurta si rapida)
– respiratia de catelus obosit ( inspirare – expirare foarte rapide pe gura sau pe nas)
– extensii si aplecari pt intarirea muschiului diafragmei sau in pozitie culcata ridicari ale ambelor picioare la 45 de grade si coborarea lor usoara (aici doare!!!!)

Cam asta este sinteza pe care am reusit sa o fac si sunt sigura ca vei mai gasi si alte exercitii de respiratie. Daca nu, te rog sa-mi scrii pe madalina@artmusic.ro si pot sa-ti mai trimit cateva!

E bine sa faci cu regularitate 5 min pe zi de exercitii de respiratie timp de o luna si cu siguranta vei reusi sa intelegi respiratia intercostodiafragmatica sau respiratia totala!

Succes!

Comentarii Facebook